De Turkse onroerend goed sector is exponentieel gegroeid de laatste jaren, dus was het normaal dat de commerciële detail handel waarden zouden dalen, maar industrie experts zeggen dat het een onmogelijke taak is om vast te stellen hoeveel de waarde dan gedaald is, omdat er praktisch geen deals gemaakt zijn sinds 2007.

“We kunnen geen precies cijfer aan de markt geven, zegt Idil Hamzadi, onderzoeksmanager bij Jones Lang LaSalle. “Er zijn geen transacties geweest in de markt sinds 2007,” zegt zij, uitleggend dat anders dan markten in Europa veel investeerders in Turkije een goede hefboom hebben en niet hoeven te verkopen tot de crisis afzwakt en de vraag weer begint te stijgen.
 
De Turkse commerciële onroerend goed markt wordt gedomineerd door de detailhandel, gevolgd door kantoren en logistiek. Volgens de meeste experts, zijn alle drie deze onroerend goed sectoren ver van hun potentieel.
 
Dit is speciaal het geval voor de commerciële detailhandel. Studie na studie heeft uitgewezen dat speciaal de Turkse detailhandel onderontwikkeld is. Met het resultaat dat een aantal investeerders de markt overstroomden om voordeel te hebben van de relatief goedkope koste om een winkel op te zetten in Istanbul samen met de gunstige demografie die van de Turkse consumenten een potentiele krachtige consument maken.
 
“De volatiliteit in prijzen heeft het grootste effect in transacties gehad. Veel mensen stellen de beslissing uit een huis te kopen, nieuwe kantoren te huren en zelfs nieuwe winkels te huren omdat niemand weet waarheen de prijzen, huren en winsten zullen gaan,” zei Kerim Cin, managing partner van Colliers International Istanbul, eerder dit jaar. “Omdat banken in veel betere posities zijn dan in het Westen, hebben wij niet veel onvrijwillige verkopen gezien, en daarom zijn de prijzen niet dramatisch gedaald.”

De markt heeft een groot onaangetast potentieel

Maar ondanks de moeilijkheden in het evalueren van de kosten van de grond, door het gebrek aan transacties, geeft een andere manier om de commerciële detailhandel te evalueren aan dat de markt relatief intact gebleven is. Huurwinsten gerapporteerd door Hamzadi zijn weinig veranderd vergeleken tot de rest van Europa. “Al met al zijn de investeerders in Europa meer zichtbaar geraakt dan in Turkije. In London bijvoorbeeld, is er een duidelijke verandering in winsten te zien,” vertelde zij aan de Zaman.
 
De boom in onroerend goed prijzen en de groeiende kracht van de Turkse consumenten heeft ertoe geleidt dat internationale bedrijven de markt in haasten en zorgden voor een snelle expansie in de detailhandel. “Ze wilden hun marktaandeel niet afstaan aan concurrenten,” legt Hamzadi uit, die zegt dat ze branches openden in elk winkelcentrum in het land zonder de noodzakelijke studie van het project.
 
Ofschoon dat de sector in feite gegroeid is in onroerend goed termen, heeft het snijden in prijzen om kopers in de winkels te houden geresulteerd in een significante winstval. Hamzadi en andere die de Zaman gesproken heeft schatten dat de winsten significant gedaald zijn, ondanks de groei in de omzet.
 
Ondanks de vraag van detailhandelaren, zijn detailhandel plaatsen koppig de rentes te verlagen, in ieder geval gedeeltelijk omdat rentes sterke factoren zijn in de waardering van het onroerend goed.

Bron: Todays Zaman



« Terug naar het nieuwsoverzicht