De Turkse toerisme industrie eindigt het seizoen boven verwachting ondanks de globale economische crisis. Maar er zijn veel dingen te doen om verdere daling te voorkomen. De eerste noodzakelijkheid is de promotie strategie veranderen door te focussen op specifieke bestemmingen en ‘merk steden’ in plaats van het hele land, zegt de president van de hoteliers unie.

Ondanks dat Turkije een groot toerisme potentieel heeft, zal het land de manier om zichzelf te promoten naar potentiële bezoekers moeten veranderen, zeggen toerisme experts.

Sururi, Çorabatır sprak op een ontmoeting georganiseerd in Belek Antalya om de samenwerking te vergroten tussen het Turkse cultuur en toerisme ministerie en de hoteliers unie en zei dat Turkije de toerisme promotie strategie moet verversen.

“De globale economische crisis heeft de kijk op vakantie veranderd,” zei Çorabatır, de president van de Mediterrane Toeristen Hoteliers en Operators unie, AKTOB. “In deze nieuwe tijd zullen bestemmingen en merken benadrukt moeten worden. We hebben grote merken in ons land zoals Istanbul, Antalya, Marmaris, Bodrum en zuidoostelijk Anatolie. In plaats van Turkije te promoten, moeten we deze bestemmingen promoten.”

Zee en zand toerisme in de Mediterrane regio zullen gesteund moeten worden met trips die mensen aanspreken die geïnteresseerd zijn in de rijke historie van het gebied, zei Çorabatır. Hij voegde daaraan toe dat speciale aandacht moet worden besteed aan het up-and-coming golf ressort Belek, die de 2008 Beste Golf Bestemming Europa prijs won vorig jaar van de Internationale Associatie van Golf Tour Operators.

“Promotie zal niet meer moeten worden gezien als het huren van een stand op toerisme fairs,” zei Çorabatır. “We moeten activiteiten bieden die de consument direct kan bereiken. Het is belangrijk een apart budget hiervoor te reserveren.”

De AKTOB president gelooft dat het moeilijk wordt het toerisme inkomen van het land te verhogen, als er verwacht wordt dat de globale toerisme inkomsten nog een jaar zullen dalen. In deze toerisme omgeving zegt bij, is het erg belangrijk om direct potentiële reizigers te adresseren.

“Je probeert je werk te doen met een beperkt budget,” vertelde Çorabatır aan de Cultuur en Toerisme ministerie afgevaardigden. “Turkije heeft de kans om de bovenhand te hebben voor het volgende toerisme seizoen, maar soms moet men meer uitgeven om meer te verdienen. Ik ben blij te horen dat het ministerie 11 procent stijging verwacht in het overheidsbudget van 2010”.

Toerisme beter dan verwacht

Volgens Cumhur Güven Taşbaşı, de directeur generaal voor promotie in het Cultuur en Toerisme ministerie, heeft de Wereld Toerisme Organisatie, UNWTO, 6 procent daling voorspelt in globaal toerisme voor 2009 door de economische crisis. Turkije, ondertussen, anticipeert 10 procent daling in het aantal bezoekers naar het land.

“De resultaten zijn veel beter dan de verwachtingen. Terwijl het aantal toeristen naar andere landen in de Middellandse zee, zoals Egypte en Spanje, zakten met 8 tot 10 procent, heeft Turkije een stijging gezien van 1.4 procent,” zegt Taşbaşı. “Maar ik vind het jammer op te merken dat het aantal toeristen naar Antalya, onze leidende bestemming, met 4 procent gedaald is. Als resultaat, zal het totale inkomen licht hoger liggen dan dat van 2008, dus boven verwachting.”

Het UNWTO rapport noemde Turkije en Kroatië als de twee meest succesvolle landen, zei Taşbaşı, en voegde daaraan toe dat Kroatië het voordeel had nieuwe te zijn in de globale toerisme markt. “Er is een hoge vraag, een nieuwsgierigheid over Kroatië; dat is hoe het land zijn succes heeft gehaald in het toerisme dit jaar,” zei hij. “Maar bij internationale ontmoetingen, UNWTO medewerkers vragen ons hoe wij deze aantallen gerealiseerd hebben. Dit laat zien dat Turkije een significante vooruitgang gemaakt heeft.”

In de economische crisis, hebben vakantiemakers de neiging gehad goedkopere maar kwaliteit ressorts in verre bestemmingen te prefereren, waardoor er een voordeel voor Turkije gecreëerd werd in de Duitse en Russische markten, merkte Taşbaşı op. Met de nieuwe en budget vriendelijke luxe voorzieningen, en de hulp van de lage Turkse lira tegenover de pond, heeft Turkije ook 12 procent meer Britse toeristen getrokken.

Taşbaşı zei dat de kritiek over het budget van het Cultuur en Toerisme ministerie rationeel is. “Ons ministerie krijgt 1, 5 procent van het budget, het laagste onder alle ministeries, “ zei hij. “Met de ondersteuning van het publiek, zoeken we 11 procent verhoging in het 201 budget.”

Bodrum eindigt toerisme seizoen met 5 procent verlies

Bodrum, een populaire bestemming in Turkije is getuige van 5 procent daling in het aantal toeristen vergeleken met vorig jaar, zei Halil Özyurt, president van de Bodrum Hoteliers associatie, BODER.

“Het toerisme seizoen dit jaar is geraakt door de globale economische crisis en de varkensgriep angst,” vertelde Özyurt aan het Anatolie nieuws agentschap. “De toeristen die Bodrum bezochten waren erg blij met de zon, de zee en de natuur, maar het lastig vallen blijft een groot probleem.”

“Hanutçu”is de Turkse term die gebruikt wordt voor mensen die bezoekers hun winkel of restaurants binnen lokken.

Sevinç Gökbel, zei dat het gevecht tegen lastig vallen, samenwerking nodig is. “We moeten accepteren dat Hanutçuluk het Turkse toerisme beschadigd,” zegt Gökbel. “Iedereen moet de ambtenaren helpen in het worsteling tegen deze mensen. We moeten stevige besluiten nemen en doorgaan.”

Özyurt voegde toe dat Bodrum zijn toerisme moet diversifiëren om de positie te versterken. “ We hebben kansen in winter en gezondheidstoerisme onderzocht,” zei hij. “We zijn ons goed bewust wat toerisme betekent voor de regio en doen onze best het te ontwikkelen.”

Bron: Dogan nieuws agentschap

 



« Terug naar het nieuwsoverzicht