Turkije klimt op de toerismeladder terwijl de economische crisis het beeld van Griekenland en Spanje verzwakt, volgens de managing directeur van SunExpress. Ook zei hij dat de plaatsen Mardin en Hatay een belangrijkere rol kunnen spelen in de Turkse toerisme industrie.
Voor Turkije zal het mogelijk zijn de rol van Spanje, als de leidende Mediterrane vakantie bestemming, over te nemen in de komende vier tot vijf jaren, zei Paul Schwaiger, managing directeur van SunExpress. De luchtvaartmaatschappij, een joint venture tussen Turkish Airlines en Lufthansa, die de 20ste verjaardag vroeg in mei viert.
“De toerisme thermometer op de international reisbeurs in maart in Berlijn gaf een erg optimistische respons voor Turkije dit jaar. Het ministerie van Toerisme en Turkse toerisme bedrijven hebben geweldig werk gedaan in het bouwen van een goed product met een goede prijs – kwaliteit verhouding,” zei Schwaiger.
De extra financiële problemen die Spanje en speciaal Griekenland meemaken, benadrukken de gezonde economie van Turkije en helpen de lokale toerisme industrie.
“We zijn er niet om te profiteren van de problemen van anderen, maar de realiteit is dat, terwijl de economische crisis het beeld en de lokale toerisme sectoren van Griekenland en Spanje verzwakt hebben, het beeld van Turkije als sterke economie alleen maar verbeterd. Aan de andere kant, zelfs als de situatie in Griekenland en Spanje stabieler was dan het nu is, Turkije nog steeds sterk zal optreden in toerisme in 2010,” zei Schwaiger.
Bij de opbouw van hun strategie in Turkije in de laatste 20 jaar nam SunExpress het Palma de Mallorca vliegveld in Spanje als voorbeeld. “Dat was hoe we de luchthaven van Antalya droomden in de toekomst. Nu kunnen we zeggen dat we niet ver meer van dit doel verwijderd zijn. Als alles goed gaat, zal Antalya de rol van Palma de Mallorca binnen drie jaar overnemen als de leidende luchthaven in het mediterrane toerisme.”
In 2009 groeide het passagiers volume van SunEpress naar de luchthaven van Antalya met 4.7 procent, van 2.29 miljoen in 2008, tot 2.4 miljoen. Totaal werden er in 2009 - 18.3 miljoen passagiers vervoerd door de luchthaven van Antalya, terwijl Palma de Mallorca 21 miljoen passagiers trok.
Eerder dit jaar voegde SunExpress een nieuwe Boeing 737-800 toe aan de vloot van 21 vliegtuigen. In 2010, zal de luchtvaartmaatschappij nog zes 737-800 toevoegen, waarmee de vloot uitbreidt naar 25. Volgens Schwaiger, zullen de nieuwe vliegtuigen de oudere Boeing 757-200 vliegtuigen vervangen, en de gemiddelde leeftijd van de vloot verlagen van ongeveer 7 tot 5.7 jaren. De totale investering die SunExpress maakte in de nieuwe vliegtuigen is niet vrijgegeven, maar de prijs van een Boeing 737-800 staat op 425 miljoen dollar.
De nieuwste vliegtuigen zijn geverfd met een moderne turkoois en rood ontwerp en Schwaiger zei dat de andere nieuwe SunExpress vliegtuigen ook zullen voldoen aan de nieuwe bedrijfsidentiteit. “We hebben veel nagedacht hoe SunExpress eruit zou zien in de volgende 20 jaren. Het proces voor meer kleur, emotie en warmte op de vliegtuigen was een lang proces van merk workshops, dat leidde tot de nieuwe bedrijfsidentiteit die we onthullen op de festiviteiten voor onze 20ste verjaardag,” zei Schwaiger.
De nieuwe vliegtuigen zullen gebruikt worden om de frequentie op meerdere routes op te voeren. Het SunExpress zomerschema behelst meerdere nieuwe vluchten van Istanbul’s Sabiha Gokcen vliegveld naar Wenen, Saarbruecken en Osnabruck en van Izmir naar Wenen, Saarbruecken en Mardin.
Volgens Schwaiger, kunnen Mardin en Hatay een belangrijkere rol spelen in de Turkse toerisme industrie door de vele historische attracties. “De Hatay en Mardin routes doen het al goed en hebben een groot potentieel om dienst te doen als geloof toerisme bestemmingen voor internationale reizigers, door de verbetering van het beeld van het zuidoosten van Turkije.
Visa vrij reizen tussen Turkije en Syrië heeft het aantal passagiers op onze routes naar Hatay en Gaziantep doen stijgen,” zei Schwaiger.
Bron:Hurriyet