Vastgoed kopen is nu eenvoudiger gemaakt voor buitenlandse bedrijven in Turkije, met nieuwe voorschriften geplaatst door het ministerie van publieke werken en wonen.

De nieuwe voorschriften, die woensdag zijn gepubliceerd in de Officiële Krant, verklaren dat bedrijven met een individuele eigenaar of die partners zijn met individuen die natuurlijk geboren Turkse burgers waren, maar later afstand deden van hun nationaliteit, als gedefinieerd in artikel 28 van de Turkse Burgerlijk Wetboek, kinderen van deze individuen of Turkse emigranten, zijn verkiesbaar vastgoed te kopen in Turkije onder dezelfde condities als Turkse bedrijven, tenzij het bedrijf een buitenlandse partner heeft.

De voorschriften voorzien ook een duidelijke en goed gedefinieerde uitleg voor de term “buitenlandse investeerder.” Dienovereenkomstig, een buitenlandse investeerder is een wettelijk bedrijf of internationaal instituut opgericht in lijn met de wetten van het desbetreffende land, of een burger van buitenlandse nationaliteit die een Turks bedrijf bezit of een samenwerking heeft opgezet met een bestaand Turks bedrijf door het bezitten van aandelen buiten de aandelenmarkt, waarbij op zijn minst 10 procent van de aandelen in het bedrijf in het bezit zijn via de aandelenmarkt of door het verkrijgen van stemrechten door het eigenaar zijn van op zijn minst 10 procent van het bedrijf via een andere manier.

Minder papierwerk

Bedrijven zullen ook niet langer gevraagd worden naar bepaalde documenten zoals financiële verklaringen van het bedrijf, identiteitskaarten van partners van het bedrijf, hun belastingnummer of inschrijvingen bij de belastingdienst. Als aanvulling, de industrie en commercie provinciale directoraten zullen niet langer controleren of de vastgoed aankopen in lijn zijn met de activiteiten van het bedrijf die zijn verwoord bij de oprichting van het bedrijf. Bedrijven zullen verplicht zijn een schriftelijke verbintenis hiervoor aan te gaan.

Het wordt mogelijk voor bedrijven met buitenlandse partners om hun aanvraag in te dienen bij de provinciale planning en coördinatie directoraten in hun regio’s en zullen; het relevante aanvraag formulier, de registratie informatie voor het aangevraagde vastgoed, een schriftelijke verbintenis dat garandeert dat de vastgoed aankoop in lijn ligt met de activiteiten in het oprichtingscontract van het bedrijf, tezamen met de handtekening van de geautoriseerde managers van het bedrijf en documenten die bewijs zijn voor toestemming dat het bedrijf vastgoed mag bezitten in Turkije. De aanvragende bedrijven zullen ook verplicht zijn gedetailleerde informatie te verschaffen over hun zakenpartners en hun aandelen als het bedrijf niet opereert op aandelenmarkt. De aangeleverde informatie mag niet ouder zijn dan een maand.

Bron: Todays Zaman



« Terug naar het nieuwsoverzicht