De Turkse toerisme sector is speciale belasting voordelen nodig voor herstel, speciaal in de rustige winter maanden, volgens de managing directeur van Corendon Airlines. Antalya is de enige plaats die in de winter succes heeft met de grote toerisme faciliteiten die ook indoor activiteiten bieden, zegt hij

Ondanks dat het staat voor 25 procent van de export van Turkije, profiteert de toerisme sector niet van speciale overheid voordelen, zei de manager van een vliegmaatschappij uit de zuidelijke stad Antalya.
 
De problemen van het toerisme bekijkend uit het oogpunt van touroperators, hotel management en luchttransport, is het commentaar van Yıldıray Karaer, managing directeur van Corendon Airlins, die toeristen bedient die reizen vanuit Nederland naar Turkije, dat het niet mogelijk is het deel in toerisme van Turkije te vergroten alleen door de inzet van hoteleigenaren.
 
“Ofschoon toerisme 25 procent van de export van Turkije bedekt, is er geen speciaal voordeel,” zei hij, waarbij hij de suggestie geeft van verlaging in omzetbelasting en energie kosten alsook in luchthaven landen en stopover kosten.
 
“De inzet van vliegfirma’s en hotels zullen niet genoeg zijn het toerisme te herstellen. Een hotel dat een kamer verkoopt voor 50 euro in de zomer, verlaagd dit bedrag naar 20 euro in de winter om toeristen te trekken, maar dit gebeurt zonder een daling van kosten,” zegt hij. “In de winter, kan alleen Antalya iets bereiken in Turkije. Izmir, Kuşadası, Dalaman, Marmaris, Fethiye en Bodrum sluiten helemaal omdat de faciliteiten daar niet de aandacht van toeristen trekken in de winter. Hoewel, met de indoor, zwembaden en entertainment mogelijkheden in grote voorzieningen, is het mogelijk tijd door te brengen in Antalya.”
 
“We willen steun voor staat vliegvelden, vliegveld operators en brandstof firma’s die onze kosten verlagen,” zegt hij. “Tegelijk, willen we dat de overheid de sector aanmoedigd.”
 
Karaer zegt dat toeristen uit Duitsland en België niet verplicht zijn om te betalen voor een visum als ze arriveren op een Turks vliegveld maar dat toeristen uit Nederland dit wel zijn.

Motorrijders komen naar Finike

Corendon, een bekende tour operator in Nederland en België, heeft een 25-30 procent markt aandeel in Nederland en 6-7 procent in België.
 
In een poging het toerisme te diversifiëren, brengt de firma jaarlijks rond 5.000 golfers naar Belek. Het brengt ook hoofd en eerste divisie teams uit Nederland en België op kamp in Belek in januari. Opmerkend dat Corendon tennis en basketbal teams naar Turkije brgnet, zegt Karaer dat het bedrijf plannen heeft in de wintermaanden bijna 1.500 motorrijders naar Finike te brengen, een district 90 minuten ten westen van Antalya. De motoren zullen aankomen in Finike, dan de fietsers zegt hij. “De motoren zullen daar blijven, maar de motorrijders zullen veranderen,” voegt hij toe. “Motor wegen zijn gebouwd in de regio.”
 
Corendon heeft geprobeerd de effecten van de economische crisis te minimaliseren door kosten te reduceren en haar capaciteit te verkleinen. “We hebben product types veranderd door de crisis. Omdat mensen hun kosten verkleinen, zijn we begonnen met het bieden van drie of vier sterren hotel voorzieningen of vakantiemogelijkheden tegen betere condities in vijf sterren faciliteiten.”
 
Hij zegt dat de firma heeft geprobeerd hetzelfde aantal passagiers te houden als in 2008. “In 2008, brachten we rond 250.000 toeristen uit België en Nederland. We willen hetzelfde cijfer dit jaar zien. Er is geen daling in het nummer, maar onze inkomsten zijn 5-6 procent gedaald.”
 
In de vliegmaatschappij van het bedrijf zijn de brandstofprijzen vast, en de product breedte en vluchtbestemmingen vergroot, zegt hij. “We hebben het aantal vliegtuigen vergroot van drie naar vijf. Als aanvulling van onze hoofdmarkten, Nederland en België, hebben we ook Polen, Denemarken, Israël, Italië en Roemenië toegevoegd.”
 
Als tour operator staat Corendon onder de top vijf firma’s in Nederland en in de top drie van België, zegt Karaer. De firma richt zich erop het aantal vliegtuigen te vergroten naar zeven met twee nieuwe generatie vliegtuigen volgend jaar. In de komende jaren, wil Corendon haar conventionele vliegtuigen vervangen met nieuwe generatie vliegtuigen. “Op deze manier, hebben we en een meer economische vloot en een manier om lange route markten te bereiken, zoals Groot Britannië, Ierland en Scandinavië,” zegt hij.

Bron: Anatolie nieuwsagentschap



« Terug naar het nieuwsoverzicht