Toerisme investeerders sturen hun aandacht naar binnen Anatolische steden in plaats van de kuststeden, laat een recent onderzoek zien. De kusten zijn door een periode van verzadiging gegaan, zegt een hotel manager.

Investeerder kiezen meer voor steden in het Anatolische binnenland voor hun toerisme investeringen in plaats van kustregio’s zoals Antalya, Aydın en Muğla, welk onder de top attracties vielen tot recentelijk, volgens onderzoek uitgevoerd door de Ekin groep.
 
Wat betreft het soort toerisme faciliteiten waarin geïnvesteerd wordt, is de interesse in boetiek hotels verdriedubbeld sinds 2008, volgens het onderzoek.
 
Ofschoon toerisme investeerders hun investeringen op steden langs de Mediterrane en Egeïsche kusten gestuurd hebben en de overheid attractieve belastingen te investeren in deze gebieden aanbood, begint de trend te veranderen. Het percentage investeringen gemaakt in de Anatolische steden is gestegen naar 65 procent in de eerste 7 maanden van het jaar, terwijl hetzelfde percentage vorig jaar 50 procent was.
 
Halit Ergüven, algemeen manager van het Turquoise hotel in Izmir, zei in een interview met de Hürriyet dat de trends in de toerisme sector al enige tijd aan het veranderen zijn. Terwijl de Turkse Mediterrane en Egeïsche kusten aan populariteit verliezen, stijgen nieuwe investeringen in andere regio’s.
 
“De Toerisme sector langs de Mediterrane en Egeïsche kusten gaat al een tijd door een periode van verzadiging,” zei Ergüven. “Sinds de investeringen zijn opgestapeld rond deze gebieden, zijn dit de meest negatief geraakte in de verzadiging.”
 
Ergüven zei dat de verzadiging van jaren van hoge vraag van investeerders geleid heeft tot een daling in de faciliteiten rond deze regio’s.
 
“Een andere factor van de verandering is de recente stijging van populariteit in cultuur toerisme, waardoor de binnendelen van Turkije, die behoorlijk rijk zijn aan cultuur erfgoed, hun portie van de toerisme taart krijgen,” zei hij.

Goedkoper te investeren in Anatolie

Als sleutel van verandering in algemene toerisme trends, lijken investeerders hoopvol voor de toekomst van Anatolische steden, die meer bieden dan alleen zee, zand en zon.
 
Mehmet Uysal, investeerder uit Antalya, zei dat hij al jaren investeerde in veel vijf sterren hotel projecten in de Antalya regio. Deze investeringen hielpen de regio aan erkenning als een van werelds top toerisme regio’s en verdiende veel voor de investeerders.
 
“Omdat we deze regio in een hotspot wilde veranderen, konden de meeste van ons niet anticiperen dat meer interesse in de regio van binnen en buiten betekende dat we minder en minder kregen van de totale toerisme taart omdat we onder zoveel moesten verdelen,” zei Uysal.
 
Benadrukkend dat investeerders pas recent de rijke Anatolische steden ontdekken en de waarde van cultuur toerisme, Uysal zei dat deze steden een variëteit aan dingen te bieden heeft, speciaal voor die mensen die moe zijn van de klassieke vakantie.
 
“Bovendien is het goedkoper om te investeren in deze gebieden omdat ze nog niet wijd bekend zijn vandaag,” zei hij. “Maar als de vraag in Anatolische steden stijgt, zullen vastgoed eigenaren bewust worden dat ze meer kunnen verdienen als ze hun huizen tegen hogere prijzen verkopen, wat het geval is aan de zuid en zuidwest kust van Turkije.”

Investeringen in boetiek hotels stijgen

Het onderzoek liet ook zien dat investeerders de neiging hebben te investeren in boetiek hotels, in plaats van vijf sterren hotels of eerste klas toerisme faciliteiten. De basis reden hiervoor is de hogere winstgevendheid en het gemak van het managen van boetiek hotels.
 
Gülseren Yiğit, eigenaar van het Blue Heaven boetiek hotel in Didim, zegt dat het feit dat boetiek hotels een gelimiteerde capaciteit hebben, verhoogd de kwaliteit van de service en de variëteit van aanbod terwijl de last op het management kleiner wordt.
 
“Ik geloof niet dat de kwaliteit van maaltijden in veel vijf sterren hotels, die cateren voor duizenden gasten tegelijkertijd, zo goed is als in de kleinere boetiek hotels,” zei zij. “Ik neem altijd de voorkeur van mijn gasten in overweging bij het koken, schoonmaken, en zelfs in het ontwerp van mijn tuin. Hoeveel vijf sterren hotels kunnen de service bieden?”
 
Yiğit zei ook dat het veel moeilijker is grote toerisme faciliteiten te managen met duizenden gasten en personeel, terwijl boetiek hotels een eenvoudige management bieden en een warmere omgeving verzekeren onder het personeel, dat reflecteert op de gasten.
 
Zij bevestigd dat er al enige tijd meer interesse is voor boetiek hotels, waarbij zij toevoegd dat veel investeerders, die zich bewust zijn van het potentieel, liever in boetiek hotels investeren omdat deze een heldere toekomst beloven.
 
“Als zij verlies maken op boetiek hotels op de lange baan, dan hebben ze de kans ze te veranderen in een andere faciliteit, zoals een restaurant, zegt zij. “Aan de andere kant, een hotel is altijd een hotel; ze kunnen het niet veranderen in een winkelcentrum.”

Bron: Hurriyet



« Terug naar het nieuwsoverzicht