De Alanya kamer van koophandel en industrie (ALTSO), is gekozen als de Turkije partner voor “Intour,” een eco-innovatie project ontwikkeld binnen het Verenigbaarheid en Innovatie programma. Met een budget van € 800.000,- zal het project het toerisme potentieel in de regio helpen te ontwikkelen en de toerisme-inkomsten proberen te verhogen.
Onder de EU’s 2007-2012 fondsen voor kandidaat-landen, richt het Eco-innovatie programma zich op het initiëren van projecten die, én negatieve effecten op de omgeving elimineren, én het productieve gebruik van bronnen steunen.
Als een van de drie partners van het project, samen met Italië en Oostenrijk, zal de toeristenbestemming Alanya deelnemen in het ontwikkelen van strategieën en gereedschappen voor houdbaar toerisme en deze gebruiken in verschillende lokale bestemmingen.
Kerim Aydogan, voorzitter van ALTSO, zei in een recente toespraak, dat de kamer verheugd was deel te nemen in een consortium waar belangrijke internationale fondsen onderdeel van zijn, zoals het Europese Ecologische en Agro-toerisme centrum, de Reisbureau Unie uit Groot Brittannië, de Touroperators Unie uit Nederland, Omgeving en Cultuur Toerisme stichting uit Italië en de Onafhankelijke Reisbureau Unie uit Duitsland.
Opmerkend dat het project Alanya en Turkije zal helpen hun internationale profiel in toerisme te verbeteren, zei Aydogan dat het gebruik van zulk een internationaal project in het veld van houdbaar toerisme in Alanya ook een positieve impact zal hebben in de toekomst van Turks toerisme.
De standaard verhogen
Het Intour project richt zich op het verhogen van het aantal gecertificeerde hotels, het ontwikkelen van verenigbaarheid en houdbaarheid in de sector, om innovatieve initiatieven te steunen en een algemene strategie te ontwikkelen naar Europese standaard.
Als onderdeel van het project zal ALTSO de regionale activiteiten coördineren, werken om het bewustzijn voor eco-innovatief te vergroten en proberen oplossingen te brengen voor problemen in regionaal toerisme. De kamer zal ten eerste een ontmoeting regelen en twee uitgebreide workshops houden die bezocht worden door vertegenwoordigers uit de sector, ambtenaren en internationale partners.
Mehmet Ali Gordes, een toerisme-investeerder uit Alanya, zei dat het project de regio zal helpen het toerisme potentieel te bewijzen op een internationaal platform.
“Ondanks dat er uitzonderlijke natuurlijke schoonheden, rijke bronnen, gekwalificeerde werkkrachten en premium toerisme voorzieningen met een hoge bedcapaciteit zijn, ontbreekt het de regio aan publiciteit overzees,” zei hij. “Ik hoop dat deze belangrijke projecten Alanya beschermen tegen het all-inclusive systeem en het de waarde leveren die het verdient.”
Bekir Ayerdem, een andere toerisme-investeerder zei dat deze projecten ook het regionale toerisme beschermen tegen het “monopolie” van Russische en Duitse toeristen.
“Iedereen moet accepteren dat Duitsland en Rusland de twee belangrijkste markten zijn voor Turks toerisme, dat veel te danken heeft aan deze twee landen,” zei Ayerdem. “Maar, het is de tijd te zoeken naar nieuwe markten om houdbaarheid in de sector te creëren.
Ayerdem zei dat het Intour project Turkije zal helpen te leren van haar rivalen Spanje en Italië.
Bron: Hurriyet Daily News