Aerium fonds, een internationaal investering & management groep plant meer dan 1 miljard dollar te investeren in winkelcentra in Turkije, volgens de president van de Turkse divisie van de firma.

Cenor groep, een internationale vastgoed groep en partner van Aerium is de marktleider beide in Turkije en in de wereld voor winkelcentra-investeringen. De groep is ook actief als leider in de markt in termen van investering, ontwikkeling en managing vastgoed projecten.

Volgens Anthony Mehran Khoi, hoofd uitvoerder van de Cenor groep en Turkse president van Aerium, investeerde de groep 8,5 miljard dollar in de laatste 15 jaar, en gaf 240 miljoen dollar uit in winkelcentrasector in Turkije in 2006. Met deze investering was Aerium fonds de eerste internationale firma die de winkelcentrummarkt in Turkije betrad. 

Cenor Groep Cefic Company, welk actief is in winkelcentrum management en verhuren van winkels in Turkije, is ook de marktleider, zei hij, toevoegend dat Cefic 2 miljard dollar aan winkelcentrum investeringen beheert in Turkije. 

“We hebben Retfund Turkije, dat we gebruiken om winkelcentra in Turkije te bouwen en te ontwikkelen,” zei Khoi. “We hebben zes winkelcentra in het aanbouw -en ontwikkelingproces. We zijn bij drie begonnen met de bouw en we zijn nog bezig met het plannen van de andere drie winkelcentra-investeringen.”

De groep investeert in Carrefour centra in Bursa, Ankara en Mersin, terwijl andere drie projecten in Icerenkoy, Haramidere en Izmit in het ontwikkelingsproces zitten, zei hij. 

Ondanks de economische crisis, investeerde Aerium fonds ongeveer 100 miljoen dollar in winkelcentra in 2009, volgnes Khoi. 

“We plannen ook meer dan 1 miljard aan investeringen,” zei hij. “We plannen om dit bedrag te gebruiken om nieuwe projecten te ontwikkelen tussen 2010 en 2015, nadat administratieve toestemming is gegeven.”

De waarde van het portfolio van Aerium fonds steeg naar 240 miljoen dollar in 2006, 500 miljoen dollar in 2009 en is nu totaal 600 miljoen dollar. 

Volgens Khoi is Turkije winkelcentra en retail investeringen nodig in de komende 10 jaar. “Nu zijn de winkelcentruminvesteringen in Turkije 30 miljard dollar. Tien miljard hiervan behoort tot internationale investeerders.” 

De sector is een belangrijke drijfkracht voor de economie, zei hij, en merkte op dat Turkije moet uitbreiden en groeien. “Hoewel, deze groei moet wel gepland en georganiseerd worden. Het moet kleine retailers of gemeentes niet raken.” 

De winkelcentra oppervlakte bestaat uit ongeveer 6 miljoen vierkante meter door het hele land, zei Khoi, maar voegde toe dat het aantal meer dan 15 miljoen vierkante meter moet zijn.

Het gebied met winkelcentra oppervlakte per inwoner geeft het niveau van ontwikkeling aan, zei Khoi.

Turkije heeft nog steeds een groot potentieel in termen van supermarkten en hypermarkten, zei hij. “Het potentieel moet goed gemanaged worden. We zijn geïnteresseerd in het investeren in Turkije. Turkije heeft een groot potentieel voor internationale investeerders.” 

Khoi zei dat winkelcentra investeringen beter georganiseerd moeten worden om internationale investeerders aan te moedigen. 

“Stadsplanning moet naar de voorgrond gehaald worden in Turkije,” zei hij. “Turkije is 10 miljoen vierkante meter aan winkelcentra investeringen nodig in de komende 10 jaar.”

Bron: Anatolie nieuws agentschap

 



« Terug naar het nieuwsoverzicht