Turks toerisme bestaat voornamelijk uit het beeld van de warme zee en de historische monumenten, maar winter sport wint langzaam aan marktaandeel in de multi miljard dollar toerisme industrie, terwijl het een gebrek aan goede voorzieningen en het vertrouwen in de traditionele methode van promotie overwint.
De Turkse toerisme industrie is voornamelijk afhankelijk van de warme maanden voor het overschot aan inkomsten. De winter maanden zijn desondanks langzaam een deel van de Turkse toerisme taart aan het weg eten. Gegevens van Turkstat laten zien dat het aandeel van de totale inkomsten gewonnen van buitenlandse toeristen in de maanden december tot maart stegen van 11,6 procent in 2003 tot 15,6 procent in 2008 --- groeiend van 1.1 miljard dollar in 2003 naar 2.6 miljard dollar in 2008 --- meer dan een verdubbeling van inkomsten in het winterseizoen alleen. Het aantal buitenlandse toeristen die het land binnenkwamen tijdens deze maanden is bijna verdriedubbeld van 1,5 miljoen naar 4 miljoen, wat laat zien dat de Turkse toerisme industrie niet alleen afhankelijk is van de warme maanden.
Turkse ski ressorts hebben een aantal onderdelen die hun attractief maken van buitenlandse ski en snowboard liefhebbers. De uitstekende locatie van de hotels is een welkome verandering van de winter ressorts in de meer gevestigde Europese ski bestemmingen, waar hotels ver van de pistes liggen. De goedkope prijs, rust en lege pistes en bijna gegarandeerde sneeuw in de meeste ressorts trekken ook toeristen. De grootste wintersport bestemmingen in Turkije zijn Uludag dichtbij Bursa, Palandoken bij de oostelijke Anatolische stad Erzurum, het Centraal Anatolische ski ressort van Erciyes, Kartalkaya in noordwest Turkije, Saklikent dichtbij Antalya en Sarikamis bij de noordoostelijke stad Kars. Hoe populair zij ook zijn, winter toerisme leidt nog steeds onder problemen gecreëerd door de focus op de zomersector.
Skiën komt tweede
Voorzieningen in Turkije lijken een van de grootste barrières in het aantrekken van toeristen die zoeken naar winter sport bestemmingen. Het gebrek aan voorzieningen en van goed onderhoud van wintersport infrastructuur houdt toeristen blijkbaar weg, volgens Tahsin Kilimboz, hoofd van de Dedeman Palandoken ressort in Erzurum. “Het grootste obstakel voor wintertoerisme was een gebrek aan goede voorzieningen.” Hij voegt toe dat, nadat de vraag van buitenlanders voor het Turkse ressort steeg, investeringen langzaam stegen. Een vertegenwoordiger van een Uludag ski ressort hotel gaf aan dat de problemen met ski ressorts en wintersporten in het algemeen is dat de voorzieningen slechts bediend worden. “Veel hotels zijn eigenaar of beren een of twee ski liften, maar ze onderhouden deze niet altijd juist. Ze zijn soms zomaar gesloten, afhankelijk van de grillen van de operator,” zegt hij.
Hanife Taskin van de Ankara Berg, Ski en Wintersport club (ADK), merkte op dat veel van de kwaliteit van de wintersport voorzieningen afhangen van de vraag van klanten. Zij legde uit dat ressorts in oost Turkije meestal bezocht worden door Russen, een feit beaamd door Kilimboz, die opmerkte dat uit alle buitenlandse toeristen die hun ressorts bezoeken, 75% uit Rusland en Oekraïne komt. “Het merendeel van de Russische toeristen die naar de ressorts in het oosten komen gaan niet voor de kwaliteit van het skiën, maar zijn meer geïnteresseerd in de andere types van entertainment die hotels en ressorts bieden.” De betekend echter dat de investeringen in ressort niet gemaakt worden, omdat ze gezien worden als tweede voor hotels die gasten willen entertainen. “Als klanten naar de ressorts komen om te skiën, zou er niet zo een probleem zijn met de ski voorzieningen,” benadrukte ze.
Ondanks de stijging van inkomsten van winter toerisme, lijkt promotie van wintervakanties nog steeds in de kinderschoenen te staan. “Ik ben persoonlijk nooit tegen nationale advertenties of promotie materialen aangelopen om wintertoeristen binnen te brengen, maar het zal zeker nuttig zijn,” zegt Ozlem Sonmez, sales en marketing hoofd van het Green Park Ressort in Kartepe. Ressorts ondernemen ook geen niet-traditionele en unieke promotionele activiteiten. “We hebben advertenties op onze websites om klanten te trekken. We kunnen onze brochures ook distribueren naar reisbureaus,” zegt Sonmez. “Maar als er een meer nationale focus was op het winter toerisme, denk ik dat het veel beter is voor ons,” zegt zij.
Bij het Dedeman Palandoken ressort in Erzurum, is promotie ook voornamelijk gefocust op reisbureaus en traditionele promotie tools. “In de zomermaanden zijn er beurzen waar wij naartoe gaan die voornamelijk voor reisbureaus zijn. We hebben ook contacten met agentschappen in Rusland en hebben advertenties in de Russische media,” zegt Killimboz.
Bron: Todays zaman